Stress en spanning in beeld.

De Heart Rate Variability (HRV) brengt het hartritme in beeld en is de tweede test die ervoor zorgt dat wij een perfect passend individueel programma kunnen samenstellen. HRV is bedoeld om stress en spanning te meten op een eenvoudig, snelle en betrouwbare manier.

Stop de roofbouw.

Veel mensen plegen, zonder het te weten, roofbouw op hun lichaam. Wanneer dit te lang duurt ontstaan er allerlei, soms vage, klachten. Omdat voorkomen beter is dan genezen, kunnen wij in zo’n geval de HRV-meting afnemen. De HRV meet op een eenvoudige, snelle en betrouwbare manier stress en spanning in het lichaam. De meting duurt slechts vijf minuten en toont meteen het resultaat. Wanneer de HRV te laag is, betekent dit dat het lichaam moeite heeft om te ontspannen. Dit veroorzaakt allerlei problemen. Zo heb je bijvoorbeeld een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes, burn-out, verhoogde bloeddruk of hyperventilatie. Ook kunnen bestaande lichamelijke klachten verergeren, neemt je reactievermogen af, is je weerstand lager en herstel je minder snel na een training, ziekte en/of operatie. Inzicht in bepaalde patronen voorkomt veel ellende.

Aan de hand van jouw HRV kunnen wij je begeleiden door middel van oefeningen en een gedoseerd trainingsprogramma dat ervoor zorgt dat je lichaam en geest weer in balans komen. Zo zul je op een organische manier weer leren om keuzes te maken die goed voor je zijn. Hierdoor zullen spanningsklachten afnemen of verdwijnen.

Voordelen van deze meeting voor sporters:

  • Op basis van je huidige situatie kunnen we een op maat gemaakte aanpak bepalen. Dit vormt als het ware de start van je nieuwe lifestyle.
  • Tijdens de trainingen focussen we op hersteltraining, conditie opbouw, interval
  • Herstel na inspanning: hoe lang duurt het voordat je herstelt bent en een nieuwe trainingsprikkel kunt verdragen?
  • Overbelastingsklachten wegnemen
  • Bevorderen van herstel na een zware training of wedstrijd

Voordelen van de meeting voor zowel sporters als mensen die (nog) niet sporten:

  • Vroegtijdig ontdekken van burn-out gerelateerde klachten
  • Verminderen van ziekteverzuim door stress of een burn-out
  • Verbeteren van de concentratie tijdens het werk
  • Hogere productiviteit tijdens het werk
  • Grotere balans tussen lichaam en geest